Φορτώνει...
.

Τετάρτη, 2 Δεκεμβρίου 2009

Σκέψεις και προτάσεις για τη συγκοινωνία στο νησί μας

Τη Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2009 πραγματοποιήθηκε στο Χαλκί, συνάντηση με θέμα "Η συγκοινωνία στο Δήμο Δρυμαλίας καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους". Θεωρώ το συγκεκριμένο θέμα πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη των χωριών της Νάξου που βρίσκονται μακρυά από το κέντρο του νησιού. Πρέπει λοιπόν όσοι πραγματικά νοιάζονται για την ανάπτυξη της Νάξου, να προβάλλουν τις προτάσεις τους έχοντας σα γνώμονα ότι το ΚΤΕΛ πρέπει αφενώς να εξυπηρετεί τις περισσότερες αν όχι όλες τις ανάγκες του νησιού και αφετέρου να μπορεί να έχει κέρδη.

Για να γίνει αυτό, χρειάζεται ένας νέος σχεδιασμός δρομολογίων αλλά και ωραρίων. Αυτός ο σχεδιασμός θα πρέπει να βασίζεται:

α) στις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων του νησιού το χειμώνα,

β) στις ανάγκες των μαθητών κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και

γ) στις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών του νησιού την άνοιξη, το καλοκαίρι και το φθινόπωρο.

Το πιο δύσκολο μέρος αυτού του σχεδιασμού είναι η αναζήτηση αυτών των αναγκών και η κωδικοποίησή τους ώστε να μπορούν να βγουν σωστά συμπεράσματα πάνω στα οποία θα σχεδιαστούν τα νέα δρομολόγια και τα νέα ωράρια του ΚΤΕΛ. Σ` αυτό το σημείο, πρέπει να δραστηριοποιηθούν τα τοπικά συμβούλια του Δήμου Δρυμαλίας με λαϊκές συνελεύσεις αλλά κυρίως με τη συλλογή από όλους (αν είναι δυνατόν) τους κατοίκους του κάθε χωριού, κατάλληλων ερωτηματολογίων που θα πρέπει να καλύπτουν όλο το φάσμα των αναγκών τους στους τρεις τομείς που προανέφερα. Ταυτόχρονα, σημαντική πληροφορία, για αυτές τις ανάγκες, μπορούν να συλλέξουν και οι σύλλογοι του κάθε χωριού που έχουν έδρα την Αθήνα αφού στηρίζονται σε μέλη και φίλους οι οποίοι επισκέπτονται το νησί σχεδόν κάθε καλοκαίρι και κάποιοι από αυτούς από την άνοιξη μέχρι και το φθινόπωρο. Τέλος σ` αυτην την προσπάθεια θα πρέπει να συμβάλλει κατά κυριο λόγο το ίδιο το ΚΤΕΛ διαφημίζοντας περισσότερο τα δρομολόγιά του και προσφέροντας περισσότερους τρόπους επικοινωνίας και κράτησης εισιτηρίου όπως πχ από το τηλέφωνο ή το ίντερνετ.

Σαν παράδειγμα, θα αναφέρω μια ανάγκη των κατοίκων της Κωμιακής που το ΚΤΕΛ έπαψε να καλύπτει τους καλοκαιρινούς μήνες. Ενώ λοιπόν τα προηγούμενα χρόνια μπορούσε κάποιος κάτοικος της Κωμιακής να πάιρνει το ΚΤΕΛ στις 11.00, να κατεβαίνει στον Απόλλωνα για μπάνιο (στις 11.30) και να επιστρέφει στο χωριό του στις 14.00 με το ίδιο λεωφορείο (που αναχωρούσε από τον Απόλλωνα στις 13.30) για να φάει και να ξεκουραστεί, τα τελευταία 2 χρόνια δεν είχε αυτή τη δυνατότητα γιατί το λεωφορείο που ερχόταν στις 11.30 στον Απόλλωνα, έμενε παρκαρισμένο εκεί μέχρι το επόμενο πρωϊνό, οπότε αν κατέβαινε κάποιος για μπάνιο από την Κωμιακή, θα έπρεπε να αναχωρήσει στις 15.30 από τον Απόλλωνα οπότε θα έφτανε στις 16.00 στην Κωμιακή με αποτέλεσμα να έχει καθυστερήσει στο γεύμα του και να έχει χάσει τον μεσημεριανό του ύπνο. Φαντάζομαι οτι παρόμοια ανάγκη θα υπάρχει στην Κόρωνο για το Λυώνα και στην Απείρανθο για τη Μουτσούνα.

Δυστυχώς όμως η μεγαλύτερη ανάγκη που έχει αγνοήσει η διοίκηση του ΚΤΕΛ εδώ και πολλά χρόνια είναι η μεταφορά των πολιτών που φτάνουν στο νησί με τα πλοία. Θεωρώ ότι θα έπρεπε τα ωράρια των δρομολογίων του ΚΤΕΛ να έχουν τροποποιηθεί έχοντας σαν κύρια βάση τις ώρες άφιξης αλλά και αναχώρησης των πλοίων, τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα.

Σε όλα τα παραπάνω θα ήθελα να προσθέσω ότι είναι πολύ σημαντική η ύπαρξη μιας δεύτερης αφετηρίας, στο εσωτερικό του νησιού, π.χ. στο Χαλκί που είναι το δεύτερο διοικητικό κέντρο ή στο Φιλότι που είναι το μεγαλύτερο χωριό του νησιού, ώστε το ΚΤΕΛ να εξυπηρετεί τα χωριά του Δήμου Δρυμαλίας με περισσότερα δρομολόγια κόβωντας περισσότερα εισιτήρια και κάνοντας λιγότερα χιλιόμετρα. Αυτό θα μπορούσε πιο εύκολα να πραγματοποιηθεί με τη δημιουργία κυκλικών διαδρομών στα ορεινά χωριά με μικρότερα λεωφορεία και με ανταποκρίσεις με τη Χώρα με μεγαλύτερα.

Τέλος θα πρέπει να σημειωθεί οτι θα μπορούσε να χωριστεί το νησί σε κάποιους γεωγραφικούς τομείς για να είναι πιο εύκολη η συγκοινωνία και να υπάρχει ανταπόκριση μεταξύ αυτών των τομέων ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν αλλά και με τη Χώρα. Ο πρώτος τομέας μπορεί να αφορά τις παραλίες στο Νοτιδυτικό μέρος του νησιού (Αγία Άννα, Άγιος Προκόπιος κτλ) , ο δεύτερος τομέας να αφορά τα χωριά στο κέντρο του νησιού (Φιλότι, Απείρανθος, Μονή, Χαλκί κτλ) και ο τρίτος τομέας να αφορά τα χωριά που βρίσκονται στο βόρειο μέρος του νησιού (Απόλλωνας, Κωμιακή, Μέση, Σκαδό, Κόρωνος). Έτσι θα έλειπαν οι μεγάλες, χρονοβόρες και πολύ κουραστικές διαδρομές.

Από όλα τα παραπάνω, προκύπτει ότι το πρόβλημα της συγκοινωνίας της Νάξου είναι πολύ σοβαρό και για να λυθεί πρέπει να βοηθήσουν όλοι οι φορείς που ενδιαφέρονται για το καλό του νησιού. Δυστυχώς, η συνάντηση της 23ης Νοεμβρίου έδειξε οτι πολλοί παράγοντες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν, αδιαφορούν και απουσιάζουν.
Ο μόνος τρόπος διεξόδου από αυτήν την κατάσταση, κατά τη γνώμη μου, είναι η δραστηριοποίηση του κάθε απλού πολίτη ωστε να ασκηθεί πίεση εκεί που πρέπει για να λυθεί το πρόβλημα.

Σταμάτης Εμμ. Ανδρής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Υπεύθυνος για το περιεχόμενο του σχολίου είναι ο συγγραφέας του.